Анатомія URL – з чого складається, як організувати URL сайту

Що таке URL, як розшифровується

URL - це абревіатура, що розшифровується, як "Уніфікований покажчик ресурсів", хоча деякі називають його "універсальним покажчиком ресурсів" (Uniform Resource Locator). URL-адреса - це адреса або розташування чогось в Інтернеті. Наприклад, URL-адреса сайту хостингу HyperHost.UA:

https://hyperhost.ua/

Однак URL-адреси призначені не лише для адрес веб-сайтів. Все, що підключено до Інтернету з фіксованим розташуванням, включаючи FTP-каталоги, використовує URL-адресу.

URL-адреси схожі на поштову адресу, місто та поштовий індекс, які дозволяють пошті досягати місця призначення. URL-адреса - це інтернет форма, аналог вуличної адреси, і він повинен включати окремі літери та символи для визначення розташування в Інтернеті, так само, як поштове відділення потребує точної інформації, щоб визначити будинок для доставки посилки.

Коли ви вводите URL-адресу у веб-браузері або натискаєте на посилання, ваш комп'ютер, планшет, смартфон або інший пристрій надсилає запит на URL-адресу, запитуючи URL-адресу для надсилання веб-сторінки, аудіофайлу, відео, документа. Це схоже на надсилання листа з конвертом для відповіді всередині. Коли одержувач вашого листа отримує конверт, він вкладає запитану вами інформацію в конверт, який повертається вам. Оскільки запит та відповідь є електронними та виконуються з використанням комп'ютерів, запит та відповідь відбуваються протягом кількох секунд.

З чого складається URL

Кожна URL-адреса складається з обов'язкових і факультативних частин. Отже, із чого складається URL.

Протокол

http:// або безпечний https:// - це протокол для використання у браузері, пишеться на початку рядка. Але для поштових клієнтів або передачі файлів можуть використовуватися також і інші протоколи.

Протокол Розшифровка Опис
http HyperText Transfer Protocol Стандартний протокол URL адреси
https Hypertext Transfer Protocol Secure Розширення для протоколу HTTP за допомогою SSL або TLS ключів шифрування
ftp File Transfer Protocol Протокол передачі файлів
rtmp Real-Time Messaging Protocol Протокол для потокової передачі пакетів даних
rtsp Real Time Streaming Protocol Протокол для передачі потокового відео та відеостримів
data - Вказівник розміщення розташування даних
file - Вказівник імені локального файлу
tel - Дзвінок за вказаним телефоном
mailto - Викликає поштовий інтерфейс ОС

Доменне ім'я

Далі в url йде доменне ім'я сайту або IP-адреса (IP використовується дуже рідко). Це вже сама назва ресурсу, його ім'я в доменній зоні, за яким користувач може знайти запитуваний сайт.

Приклад: www.hyperhost.ua

Доменне ім'я складається з доменної зони (у прикладі .ua), імені домену (у прикладі hyperhost), піддомена (у прикладі www.). Кожна доменна зона має необмежену варіацію імен, кожен домен має необмежену кількість піддоменів. Загалом кожна з варіацій є унікальною URL-адресою і має вести на унікальний документ.     
Зверніть увагу, посилання з прикладу веде 301 редиректом на стандартне посилання https://hyperhost.ua/ - якщо цього не зробити, в індексі пошукової системи опиниться обидва посилання, що дублюють один одного. Такий стан погано впливає на просування сайтів, не допускайте дублів. Перевірити наявність дублів можна тут.

Порти

Номер порту (необов'язково - стандартний порт для доступу до веб-сайту 80 http), а також розташування ресурсу (сторінки, записи, файлу і т. д.) у структурі каталогів сервера.   

Порт Додаток Опис
7 Echo Для тестування зв'язку з сервером, шляхом надсилання та отримання даних на сервер
20 / 21 FTP Передача даних через FTP підключення
22 SSH Передача даних через SSH підключення
23 Telnet Надсилання текстових повідомлень без шифрування
25 SMTP Протокол для передачі потокового відео та відеостримів
53 DNS Використовується для отримання даних із серверів зберігання доменних імен
80 / 443 HTTP / HTTPS Протокол стандартного підключення http та протоколу з розширенням безпеки
110 / 143 POP3 / IMAP4 Протоколи поштових серверів
3306 / 5402 MySQL / PostgreSQL Протоколи баз даних

Також можуть бути вказані додаткові параметри, які вказуються для веб-сервера для подальшої обробки запиту. Параметри - це фрагменти інформації, які містяться у рядку запиту URL-адреси. Вони слідують за знаком питання і поділяються символом амперсанда (&), щоб їх можна було розуміти окремо і використовувати для відображення контенту на цій сторінці.

Якір ресурсу - остаточна складова URL, це, як закладка всередині ресурсу на певну частину, ідентифікатор фрагмента. Наприклад, у відеофайлі браузер може перейти на певний час у відео і звідти почати відтворення після переходу за посиланням.

Різні формати посилань

URL може бути поданий у різних форматах, наводимо приклади в таблиці:

Латиниця

Транслітерація

Семантичний

Кирилиця

example.com/what-is-VPS

example.com/hosting-chto-eto

example.com/ukraine-odesa

example.com/что-такое-сервер


Формат латиницею містить опис англійською мовою і зрозумілий для користувачів з інших країн. Формат транслітерації адаптований під мову користувача, але написаний також латиницею. ЧПУ або сематичний формат має на увазі роз'яснення користувачеві, що це за сторінка сайту. Кирилічний формат пишеться на кирилиці, його легко прочитати, запам'ятати та написати, його краще використовувати з інтернаціоналізованими доменами, наприклад, домен .укр. Недолік такого формату в тому, що пошуковим роботам важче сприймати його.

Типи URL

Виділяють кілька типів посилань: абсолютні, відносні, семантичні та короткі.

Абсолютний URL

Абсолютний URL включає дані про місце розташування сайту: доменне ім'я і шлях до сторінки. Кожне абсолютне посилання унікальне, приклад абсолютного URL:

http://www.example.com/example.html

Абсолютний URL має набір переваг, серед яких виділимо:

✓ Захист контенту

Програмам, які крадуть контент із сайтів, дуже складно працювати з абсолютним УРЛ, оскільки практично неможливо вручну робити перекодування посилань для того, щоб вкрасти контент для розміщення його на новому ресурсі. Тому абсолютні посилання запобігають дублюванню контенту та вказують пошуковим системам на ваш сайт.

✓ Підвищення продуктивності ресурсу

Завдяки абсолютним URL немає можливості впровадити невірний код, який приведе відвідувача на 404 сторінку помилки.

✓ Швидке зчитування сайтів пошуковими роботами

Абсолютні URL-пошуковики читають швидше, а в майбутньому повертаються знову, щоб відсканувати сторінки з релевантними запитами.

Якщо говорити про мінуси абсолютних посилань, тобто лише один недолік - це те, що такі URL-адреси ускладнюють тестування сайту. Ви не зможете скопіювати свій сайт на проміжний сервер, якщо вручну не перекодуєте кожну з посилань.

Відносний URL

Термін "відносний URL" відноситься до більш короткої версії "абсолютного URL". Відносна URL-адреса вказує ваше поточне розташування. Інформація про домен та протокол відсутній у цих адресах.

Для розуміння відносний URL для абсолютного https://hyperhost.ua/info/ru/cto-takoe-https-v-cem-otlicie-ot-http-zacem-nuzen це -ot-http-zacem-nuzen.

Якщо ваш сайт має просту структуру, відносні URL-адреси можуть спростити керування. Якщо будь-яка зміна домену змінюється, відносні URL-адреси означатимуть, що посилання повинні автоматично надсилатися на відповідний домен і протокол.

Для сайтів зі складною структурою, які включають кілька версій сайту, відносні URL-адреси можуть призвести до ненавмисного розмивання авторитету внутрішніх посилань.

Людино-зрозумілий URL

Інша назва - семантичний URL. Так як всі сторінки створені в першу чергу для людей, всі посилання можуть запам'ятовуватися та відтворюватися в пошуковому рядку браузера.

Людино-зрозумілі УРЛ складаються зі слів, а не з технічних позначень, тому їх можна прочитати і запам'ятати за необхідності.

На жаль, комп'ютерні системи погано розпізнають семантичні посилання, але все ж таки у них є багато плюсів у використанні:

✓ Надають користувачеві інформацію, що він отримає після переходу на посилання (наприклад, тема статті);

✓ З семантичними посиланнями простіше працювати;

✓ Пошуковики добре класифікують семантику сторінок, тому це може допомогти у просуванні ресурсу.

Приклад семантичного URL:

https://hyperhost.ua/info/ru/populyarnye-programmy-dlya-sozdaniya-skrinsotov

Короткий URL

Не завжди довгі URL зручні. По-перше, вони займають багато місця, по-друге, їх важко запам'ятати. А це означає, що довгі посилання не можна використовувати в рекламних проектах, якщо ви хочете досягти успіху. Також часто довгі посилання потрібно навмисно скоротити, щоб приховати, наприклад, партнерську позначку або будь-який інший ідентифікатор. Щоб скоротити довге посилання і зробити з нього більш привабливим, використовуються спеціальні скорочувачі посилань.

Скорочені короткі посилання переважно необхідні у соціальних мережах, у розсилках, у партнерських проектах. Якщо вихідне посилання і так коротке і не містить зайвих знаків, скорочувати його не потрібно, інакше ви можете викликати недовіру у користувачів.

Як створювати URL

Є набір загальних рекомендацій щодо створення URL, ось кілька з них:

- Додайте ключові слова в URL-адреси, це позитивно вплине на просування сайту в пошукових системах. Але не переборщите з цим, щоб ваші дії не були прийняті за переспам.

- Латиниця краща за кирилицю в URL адресах.

- Загальна довжина URL не повинна перевищувати 80 символів, короткі URL найкращий варіант для просування сайту.

- Для розділення слів краще використовувати дефіс замість нижнього підкреслення.

- Якщо сторінка сайту занадто далеко розташована від головної, то може вийти дуже довга URL, тому в деяких випадках краще уникати категорії у складанні посилання.

Семантичні або людино зрозумілі URL завжди краще сприймаються користувачами та пошуковими системами, тому слід прагнути цього ідеалу.