0 коментарів
Поділитися статтею:

 Безпека дітей в інтернеті | До Дня захисту дітей

02.08.2021 0 74 на прочитання 11 хвилин


Ю.К. Продовжуємо наш радіомарафон, присвячений Дню захисту дітей. Я його проанонсував, правда, першу годину ефіру я присвятив самому цьому дню і цікавим новинам,присвяченим Дню захисту дітей, а тепер прийшов час наших гостей. Першим гостем, який сьогодні завітав до нашого ефіру,є маркетинг менеджер компанії ГіперХост Юрій Прокопишин. І ми продовжуємо тему, яку розпочали ще вчора,але сьогодні акцентована-Безпека в інтернеті для дітей.
Доброго дня, Юро!

Ю.П. Вітаю усіх! Сьогодні ми говоримо про безпеку дітей у соц. мережах, оскільми ми менше пошуку здійснюємо у гуглі, а більше у соц. мережах, зокрема на ютубі. YouTube-це друга пошукова система після Google,тому і ми, і наші діти все більше запитують у ютуба, а діти, мабуть, ще більше.

Отже сьогодні про соц. мережі.
На сьогодні кожна соц. мережа має обмеження близько 13-14 років, тобто раніше заборонено реєструватись у соц. мережах. Проте 90% першокласників зареєстровані у соц. мережах.

Єдина соц. мережа, яка не має обмежень-це ТікТок. Разом з тим, у ТікТок доволі потужні алгоритми прорахунку, і вони багато чого забороняють. Цю соц. мережу можна вважати більш-менш безпечною, в тому числі і для дітей, тому у них обмежень таких немає.

У всіх інших соц. мережах обмеження є. Проте, як я кажу, 90% дітей зареєстровані, і хто, як не батьки, мають бути в курсі цих подій. І сьогодні ми розглянемо, до чого це призводить, адже сьогодні лише 7% підлітків взагалі не користуються соц. мережами. Це більше виняток,ніж буденність.

Близько половини дітей повідомляють, що вони проводять у соц. мережах близько 4-х годин на день. Ми вчора про це говорили і розглядали питання, чи це являється інтернет-залежністю чи ні. На мою точку зору-ні, оскільки це виклик сьогодення, і просто соц. мережа стала частиною нашого буття, і нам потрібно вчитися з цим жити, а не боротися.

Ю.К. Невеличка ремарка. Діти самі визнають, що вони проводять біля 4-х годин, спілкуючись зі смартфоном. А спеціалісти стверджують, що у батьків, які працюють, а діти вчаться, батько і мати в середньому протягом доби приділяють увагу дитині, тобто спілкуються з дитиною не більше 30 хвилин-ранком, трішки вечором, а дитина тепер отримує все зі смартфону, з яким вона проводить 4 години, а можливо і більше.

В середньому, на добу дитина проводить 4 години в соц.мережах, разом з тим, 30 хв у спілкуванні з батьками

Ю.П. Саме так. І тому, коли батькам здається, що з її дитиною щось не так, це в будь-якому разі винні не виховання, а соц. мережі. І дуже часто, це вже зі статистики Фейсбуку, поступають скарги від батьків про те, що їх дитина щось побачила у соц. мережі Фейсбук.

Маючи обмеження 14 років, до батьків прилітає зустрічна скарга: ”Що Ваша неповнолітня дитина робить у соц. мережі? Нам не зрозуміла Ваша скарга. Ви контролюєте, що відбувається, чи ні?”. На заході це більш жорстко регулюється, і батьки не дозволяють.

Якщо в соц. мережі вказано,що ви повинні вказати свій вік, ви повинні вказати свій вік. Якщо вам менше 14-вибачте, почекайте, ви не може зареєструватись. У нас просто вкажуть 25 років і вперед,тобто реєструються вже з першого класу.

Яку найбільшу небезпеку у соц. мережах визнають батьки?

Перш за все - загроза самогубства.  Далі пропаганда анорексії, продаж наркотиків, проституція і, навіть, пропаганда гомосексуалізма. Це все, зі слів батьків, пропагують соц. мережі. Чи це так? Питання інше.

І багато у чому просто намагаються вводити якійсь обмеження за якоюсь ознакою, а наші батьки вхопились за це і вирішили, що це доказ,що соц. мережі небезпечні.

Ю.К. Ну а до того дітей вчила вулиця,казали,так?

Ю.П. Так. Там безпечно, там сонечко, свіже повітря.

Ю.К. З цього приводу є класний анекдот. Приходить дівчинка з садочку додому і говорить:” Мамочка,що таке аборт?”. Мама спробувала пояснити дівчинці, а потім під кінець своєї розповіді запитала:” Де ти дізналась про це слово?. “А ми сьогодні в дитячому садочку вчили пісеньку: А хвилі і стогнуть, і плачуть, і б’ються а борт корабля”.

Ю.П. Є стереотип, що вулиця нас вчить. Там безпечно, там корисно ,а соц. мережі такі небезпечні.

Реальні небезпеки за визначенням МОН

Якщо подивитися на сайті МОН, існують конкретні небезпеки, які визнаються, які потребують навіть психологічної допомоги.

Кібербулінг

Перш за все-це кібербулінг. Це те саме, що булінг ,ми не так давно звикли до цього слова, а тепер ми маємо звикати до кібербулінгу. 50% дітей-підлітків зізнаються,що вони зазнавали цькувань у соц. мережах( фактично це є цькування). 30% дітей визнавали, що вони пропускали школу через кібербулінг, не хотіли себе наражати на ще більшу небезпеку у реальному житті. Ну і абсолютна більшість визнає, що Інстаграм, Фейсбук і, навіть,ТікТок являються найбільш токсичними соц. мережами з точки зору булінгу.

Булінг настільки тонка річ, що алгоритми соц. мереж не можуть відслідковувати усе. Вони не розрізняють сарказму, не розрізняють речей, які діти можуть підступно використовувати, знаючи, як це може зачепити конкретну дитину.

Секстинг, кібергрумінг, сексторшинг

Існують такі поняття, як секстинг, кібергрумінг і сексторшинг. В суті своїй, ми говоримо про надсилання інтимних фотографій, як дітям, так і дітей комусь. Ми говоримо про процес налагодження довірливих відносин невідомих людей з вашою дитиною під аватаркою дитини або когось іншого. І ми завжди чомусь говоримо, що це з ціллю сексуального насильства. Не завжди.

Часто це заради того, щоб отримати інформацію, яку іншим чином зловмисник не може отримати. Наприклад, бажання пограбувати вашу квартиру і через дитину дізнатись, коли вас немає вдома.

Бажання отримати номер вашої карти або скан-копію вашого паспорту, буквально все,що завгодно. Довірлива дитина може не розуміти, що вона вчиняє погано, а зловмисник зробить усе ( зазвичай це добрі психологи) для того,щоб добитися цього і отримати те,що він хоче.

Окремим випадком варто розглянути так званий шантаж,коли отримавши якусь інформацію,зловмисник шантажує дитину з ціллю отримати кошти або з початку він отримує одну інформацію, а потім ще більше інформації,ще якісь додаткові бонуси.

Ось чого потрібно боятись. Самогубство-це все інше,це звичайні речі,до яких вулиця може довести,до яких звичайні діти в звичайному класі можуть довести,але ми цього не хочемо визнавати.

Ю.К. Якщо уважно переглянути статистику, то самогубств дітей більше не стало, тобто соц. мережі, насправді, не штовхають дітей до цього. Просто не було більшого розголосу у зв’язку з нинішнім інформаційним суспільством.

Ю.П. Нам хочеться знайти якісь причини, і оскільки дитина багато часу проводить у соц. мережах, ми хочемо знайти відповідь там.

Як убезпечити дитину в соц.мережах?

Отже, мають бути правила, вирішення цих проблем. Звісно, вони є.
Чи реально ввести правила поведінки у соц. мережах або правила користування? Звісно,можна. Ви вводите правила у своєму домі: правила гігієни, правила поведінки за столом, правила дорожнього руху, правила спілкування з невідомими людьми на вулиці, і так само маєте ввести свої правила користування соц. мережами.

1. Контроль над логіном і особистими даними

Перш за все, логіни, паролі, особисті дані. Під вашим контролем мають знаходитись логіни до соц. мереж. Ви можете не афішувати, ви можете одразу домовитись з дитиною, особливо, якщо дитина йде в перший клас, і важко буде відмовити ,коли вона скаже, що у всіх є Інстаграм, а у неї немає.

Важко буде, проте домовтесь, що логіни і паролі будуть знаходитись тут. І ви контролюєте, щоб цей пароль був безпечний, щоб інформація, яка була доступна у соц. мережі під час вашої реєстрації, контролювалась вами.

Ви проконтролюйте,щоб соц. мережа була безпечна для моєї дитини. Діти, які знаходяться у друзях моєї дитини, безпечні для її спілкування.

2. Правила ведення акаунту

Друге, правила ведення аккаунту. Ви маєте оговорити з дитиною межі публічності свого аккаунту. Можливо варто, якщо вона хоче переглядати щось, розмістити не фотографію дитини, а аватарку, можливо не справжнє ім’я, а якійсь нікнейм, який вона використовує в онлайн іграх. Це убезпечить вашу дитину. Вона зможе переглядати інформацію,проте буде менше публікувати,оскільки вона буде користуватись з-під свого ніку.

Ю.К. Тобто навіть і це перетворити у цікаву гру з дитиною.

Ю.П. Саме так.

3. Контроль над публікаціями контенту

Фото,відео контент. Публікація лише за вашою згодою, фотографії дитини.
Дуже часто фотографії дитини робите ви ,а отже це є ваша віртуальна власність, або поруч з дитиною знаходяться інші діти або, наприклад, родичі. Тому ви можете використати цей момент, як чудову можливість пояснити дитині, а ми багато про це говорили ,коли розповідали про соц. мережі, що кожному з нас потрібно взяти звичку, коли ми публікуємо фотографію, запитувати дозволу у тих, хто зробив фото або, хто поруч з вами на фото, чи можна розміщувати цю фотографію,тому що вона виходить за мої межі, вона стосується ще когось.

Ви можете домовитись з дитиною,що оскільки я зробив цю фотографію, запитай у мене,можливо, мені не зовсім сподобається це фото, цей ракурс. Дитина не завжди може зрозуміти ваші кінцеві цілі, і ви можете лагідно їй пояснити: цю фотографію давай опублікуємо, вона дійсно класна, а цю давай не будем публікувати.

4. Що категорично не можна публікувати

Категорично заборонено розміщувати фотографії дитячої кімнати. Чому це так? Часто зловмисники, дивлячись на фото дитячої кімнати, розуміють все про дитину: чим вона цікавиться, музика, кіно, мультфільми, іграшки, тобто психологію дитини. І коли зловмисник захоче увійти в довіру з дитиною, він буде використовувати всі речі, які він побачить у дитячій кімнаті, що її цікавить музика, що її цікавить бетмен, що її цікавить “Зоряні війні”, і на цьому фоні зловмисник може увійти в таку довіру,стати "найкращим" другом,це дуже просто до несформованої психіки увійти в довіру. Тому це категорично заборонено.

Ю.К. І для сформованої психіки використовують такі підходи,а для дитини тим паче.

Ю.П. Кого зловмисники найбільше використовують? На жаль,пенсіонерів і дітей,оскільки все таки ось ці бар’єри трішки зміщені.

5. Визначте межі вашого втручання

Домовтесь про ряд речей, про які дитина буде повідомляти вам. Ви можете казати:” Користуйся соц. мережами, просто давай довомись так: якщо тобі, наприклад, напише хтось незнайомий, скажи мені, будь ласка. Давай поговоримо про це. Якщо щось незвичне попросять, щось скинути, відправити, скажи мені.”
Ви можете ввести це в звичку на самому початку.
І найголовніше, не намагайтесь контролювати соц. мережі дітей. Тоталітарно переглядати всю переписку дітей заборонено категорично, оскільки дитина перестане вам довіряти і піде в інші соц. мережі або ,ще гірше, в месенджери.

В месенджерах ніякого контролю бути не може. Ви не можете вирвати телефон і перечитати всі месенджери, телеграми, вайбери. Ви можете навіть не знати про існування деяких.

Як ми говорили у понеділок, ви можете вільно домовитись, що реєстрація в соц. мережах дитини буде відбуватися у вашому спільному сімейному емейлі, і таким чином, ви зможете контролювати дії вашої дитини, що вона скрила якусь інформацію,що вона зареєструвалась в якихось групах,що вона видалилась з соц. мережі чи зареєструвалась у іншій соц. мережі. Це все ви можете контролювати. Не потрібно встановлювати тоталітарний контроль. Ви просто маєте наглядати за цим.

Ну і ще більш головне-це особистий приклад. Час, котрий ви проводите в соц. мережах. Час, коли ви хочете бути наодинці і даєте дитині подивитись щось і зайнятися своїм. Інформація, якою ви ділитесь з дітьми. Якщо ви будете їм розповідати, що вам сьогодні написав незнайомець і щось запитав у вас, дитина також може за вашим прикладом також розповісти вам.

Дружні відносини, входження разом з дитиною у світ соц. мереж з самого його дитинства, викличе у вас, як ми вчора про це говорили, коли ви переходити через дорогу, ви берете дитину за руку і пояснюєте, чому потрібно подивитись наліво і направо і переходити, ви пояснюєте всі небезпеки, ви провідник дитини у правила дорожнього руху.

Будьте провідником дитини у соц. мережах. Пам’ятайте найголовніше-безпека дитини у соц. мережах починається вдома. Жертвами будь-яких небезпек, які ми перечисли: кібербулінгу,будь-якого шахрайства, являються, перш за все, діти з проблемами у сім’ї.

Я часто не використовую слово “проблема”, тому що професійно не можна це слово використовувати з клієнтом, проте зараз я навмисне наголошую: проблеми у сім’ї не являються наслідками проблем у соц. мережах. Якщо ви у чомусь обмежуєте дитину вдома, вона знайде свободу у соц. мережах. Якщо ви чогось не розповідаєте тут, вона знайде відповіді у соц. мережах. Будьте другом, провідником дитини у соц. мережах,і тоді можна буде не турбуватись про безпеку дітей.


Close Screen
Yurii Prokopyshyn
Статей: 143
Оцініть статтю:


Дякую за відгук
Рейтинг: 0 з 5 Голосів: 0