Чорний піар - темна сторона конкуренції | 🎙 Підкаст
Ю.К. Минулого разу з моїм невипадковим гостем Юрієм Прокопишином ми почали говорити про конкуренцію, яка активно використовується і в інтернеті, і в маркетингових програмах тих чи інших компаній. Це боротьба з конкурентами. В цій конкурентній боротьбі є таке поняття, як чорний піар. Нам з Юрою це дуже не подобається, але багато компаній до цього вдаються. Давайте про це поговоримо.
Чорний піар, як темна сторона конкуренції.
Ю.К. Вітаю тебе, Юро! Не тільки темна сторона є у місяця, є вона у конкуренції.
Ю.П. Саме так. Минулого тижня ми говорили про те, які є позитивні сторони у конкуренції, за що ми любимо і поважаємо конкурентів.
Сьогодні поговоримо про темну сторону конкуренції.
Основною метою чорної конкуренції являється спроба підірвати бізнес конкурента, знищити його, знищити якийсь певний зв’язок, на якому тримається його конкурент, або залякати його при виході на новий ринок. Якщо ми говоримо про веб, то тут маніпуляції відбуваються з нашим відображенням на веб-сайті, тобто маніпуляції з хостингом, з доменом або у соц. мережах, або на інших сторонніх ресурсах. Поговоримо про те, які маніпуляції відбуваються найбільш частіше.
Конкуренція у пошукових мережах. У нас є топ 10-перше місце збирає 30% кліків, 7-9 місця майже нічого не збирають. Відповідно, перші чотири позиції являються ключовими. Якщо ви знаходитесь на цих позиціях, то той, хто знаходиться нижче, дуже хоче потрапити на вищі місця. Тому ми постійно відчуваємо ці впливи конкурентів, які також хочуть потрапити на це місце.
1. Маніпулювання сайтом
Найчастіше трапляється маніпулювання посиланнями. Конкуренту потрібно якимось чином показати пошуковій системі, що цей сайт поганий. Існують декілька основних факторів, які враховує пошукова система, коли розміщує вас зверху сторінки. Зокрема, якщо на вас є гарне посилання, наприклад, з урядових порталів, або з вікіпедії, або з інших трастових сайтів, які рекомендують вас, як постачальника послуг, або, як спеціаліста у якійсь сфері, конкуренти в даному випадку закупають посилання на чорних сайтах, на сайтах з поганою репутацією. Вони не бояться витратити кошти, розміщуючи на вас посилання. Пошукова мережа бачить, що ви так просуваєтесь, закупаєте посилання на себе на поганих сайтах, починає поступово знижувати ваші позиції. Ви можете і не знати про те, що відбувається, проте воно відбувається, і ви вже бачите лише наслідки цього.
2. Маніпулювання поведінковими факторами
Поведінкові фактори зараз навіть більш важливі, ніж зворотні посилання. Пошукова мережа знає, скільки хто часу проводить на певних сайтах. Наприклад, людина заходить купити смартфон, відкриває 10 сайтів, закриває 9 з них, залишається на одному і після цього більше на вводить запит. Пошукова мережа часто може розуміти це так, що людина хотіла телефон, вона його купила. Поведінковий фактор сьогодні-це дуже важлива річ. Пошукові мережі враховують, на яких сайтах люди проводять:
а) найбільше часу;
б) проглядають найбільше сторінок;
в) найнижчий відсоток виходів.
Виходи-це, коли людина зайшла на сайт і одразу вийшла.
Конкуренти маніпулюють поведінковими факторами з декількох точок зору. Перш за все, може закупитись величезна кількість трафіку. Наприклад, у вас в день відбувається тисяча відвідувань на сайт, закупається 10 000 трафіку в день протягом місяця. Ці 10 000 відвідувачів-це люди, які не розуміють, що вони тут роблять, тобто вони клікбейтні. Таким чином виходить, що пошукова система бачить, що 90% трафіку вашого сайту взагалі не релевантна, не зрозуміло, що відбувається з вашим сайтом, ваш сайт не відповідає потребам. Пошукова мережа починає поступово знижувати ваші позиції, перевіряти гіпотези на вас. В будь-якому разі, це викликає негатив з точки зору алгоритмів пошукових мереж до вашого сайту.
Крім цього, можуть розміщуватися посилання або в телеграм каналах сірої або чорної тематики, або на форумах, або на блогах чорної, сірої тематики з клікбейтами. Вас спамлять трафіком, і ваш бізнес починає витрачати енергію на те, щоб відбиватися від цього.
Створюються спеціальні боти, які навмисно заходять на ваш сайт і роблять певну дію, або просто заходять і виходять. Це складно, оскільки ботам потрібно імітувати роботу людей.
Раніше пошукові мережі цього не знали, тому на сайт просто гнали трафік ботів. Потім пошукові мережі про це потурбувалися, тому зараз потрібно витратити багато коштів. Бот імітує людську поведінку, імітує з тою ціллю, ніби ви накручуєте самі собі поведінковий фактор, і бот робить це за вас, ніби ви хотіли це зробити. Але потрібно це зробити з однієї сторони, щоб воно було настільки досконале, щоб пошукова мережа розглядала це, як людину, але десь проколотися, щоб вона зрозуміла, що це бот. В такому випадку можуть примінятися навіть ручні санкції щодо вашого сайту. Це значно страшніше, ніж алгоритмічні. Це досить витончена робота, в великих нішах з високочастотними запитами витратити кілька тисяч доларів на те, щоб потопити конкурента-це норма, і до цього, на жаль, потрібно бути готовими.
3. Сторінки з посиланнями
На кожному сайті, якщо ви випадково ввели неправильне посилання, або на сайті була сторінка, але її по якійсь причині більше немає, виникає 404 сторінка. Всі її чудово знають. Що роблять зловмисники? Умовно у вас на сайті 200 сторінок. Ви продаєте якісь товари чи надаєте послуги. Що створюють конкуренти? Вони починають накидати запитів на ваш сайт. Наприклад, сайт радіо Такт. У вас є 5 сторінок. Вам починають кидати радіо Такт/холодильники, радіо Такт/кондиціонери і т.д. Так накидують тисячу сторінок і починають спамити ними по форумам. Люди отримують 404 сторінки. Якщо раніше в пошуку у вас було 10 сторінок, то зараз може вийти така ситуація, що у вас буде 10 сторінок основних і тисяча другорядних. І Гугл і бот гугла починає плутатись, починає видавати якісь гіпотези. Починають заплутувати сторінки для того, щоб знищити вас, розмити алгоритми Гугла, щоб він не зрозумів, що відбувається. Досить проста, але досить небезпечна річ.
4. Перенаправлення чорного проекту
Конкуренти можуть викупити у колишньому дуже заспамлений сайт, або сайт, на якому накладені санкції пошукових мереж, або сайт, на якому відбуваються якісь судові впровадження. Вони викупають цей домен, трішки його тримають і потім перенаправляють всі сторінки цього сайту на ваш сайт. Таким чином, весь негатив, який був на тому сайті, починає перенаправлятися на вас. Пошуковій мережі довести, що це не ваша ідея просування вашого сайту, а ідея когось, буде дуже важко. Ви можете наткнутись на судові справи, які до цього не мали відношення до вас. Можуть бути накладені і ручні санкції. Це також небезпечна річ.
5. Посилання на незаконний контент
Це, коли у вас в блозі або на форумі зловмисники намагаються розмістити посилання на чорне, незаконне, на заборонені тематики, на телеграм канали, які поза законом. Якщо ви почнете пропускати ці посилання, пошуковій мережі може здатися, що це ви починаєте ніби рекомендувати ці сайти. І довести те, що це були не ви, досить складно. Потрібно постійно перевіряти, що вам пишуть ваші підписники у блогах, на форумах.
6. Вплив на роботу сайту
Всі знають, що таке ддос атаки. Це коли ваш сайт може витримати 5 тис. запитів в хвилину, а вам створюють 100 тис. запитів в хвилину. Ваш сайт лежить, а зловмиснику потрібно, щоб він чим довше лежав. Хостинг провайдер відчуває проблему, тому що його сервер починає лягати, лежать усі ваші сусіди по серверу. І рано чи пізно провайдер скаже вирішувати ці проблеми, бо це створює проблеми всім. Виділений сервер, більш дорогі рішення-якщо ви не готові йти на них, то вас попросять.
Вас попросить один хостинг, другий хостинг, третій. Ви будете тричі міняти IP адреси, переїжджати, знов втрачати час. Це займе у вас нехай тиждень, але тиждень гарячого сезону для ключової теми може бути неймовірно небезпечним, зокрема, і з точки зору вашого бізнесу.
7. Вплив на роботу вашого персоналу
Це може бути що завгодно. Налаштовують бот автодозвонщика, якій забиває канали зв’язку телефонів. Основна задача-забити час ваших консультантів, забити канали телефонних зв’язків і т.д.
8. Чорний мейлінг-відправка листів з чорною метою.
Вас просто можуть заспамити. Мільйон листів ви, припустимо, розберете. Але буває, що налаштовують розсилки по довірливих громадянах, де зворотню адресу вказують вашу. Спамлять 100 тис. умовних клієнтів, яким кажуть: ”Заберіть свій виграш тут”. Я обіцяю, що ваша робота на тиждень буде ліквідована.
Ви будете відбиватися від людей біля свого офісу, по телефону, в онлайн чатах: ”Де гроші? Віддайте гроші!”. Ми особисто відчули це на собі. Це доволі серйозна річ. Потрібно вибудовувати шаблони листів-відповідей і відбиватися від цих атак. Це неймовірно важка робота по ліквідації.
9. Зклікування реклами
Зклікування реклами-коли ви налаштували дорогу рекламу, а ваші конкуренти клікають: один клік 20 гривень, 10 гривень, і просто зклікують цю рекламу. Частково Гугл вміє це ліквідувати, частково, на жаль, ні. Проте, така ситуація буває
10. Скарги до Хостинг-провайдера
Коли з вами неможливо нічого зробити вашим конкурентам, ви підготувалися, все врахували, починають кидати жалоби на хостинг. У нас була конкретна ситуація, коли не могли припинити діяльність нашого клієнта. Чисто конкурентна боротьба. Конкуренти з Америки почали писати скарги в поліцію на сайт, котрий розміщений тут. Поліція просто мусить відреагувати. Вміст скарги-пусте поле. Вони просто спамили в різні відділки поліції Америки. Поліція відбивала нам ці листи. Ми намагалися вирішити проблему. Потім вони зрозуміли, що така річ не пройде, і почали такими самими листами спамити верхнього регистратора доменної зони. Там навіть не розбиралися. Всі скарги від поліції просто блокувались. Досить жорстка річ. Скоріш за все, працювали юристи, тому що знали, що вони роблять, і працювала група людей.
Ми говоримо це для того, щоб ви були готові. Я думаю, що тема, насправді, важлива і мало розкрита і розказана. Я спробую розбити її на окремі блоки і дати конкретні рекомендації, як врахувати і як боротися з такими речами.
Ю.К. Насправді, дуже цікаво. Я просто мовчав, бо бачив, що інформації багато, і не було що додавати. Ти намагався максимально зняти вершки. Дійсно, практично по кожній темі можна розбирати, як з цим боротись.
Ю.П. Я думаю, це буде цікаво, і запрошую слухати наступні наші ефіри.
Ю.К. Дуже цікавий перелік тем. Тримайтеся нашої хвилі. Мій невипадковий гість Юрій Прокопишин. В наступних передачах ми будемо говорити, як боротись з чорним піаром проти вас. Як бачите, в розвинутому інформаційному суспільстві, де кожен з нас має можливість, як індивідуально, так і корпоративно, реалізовувати свій бізнес в мережі, ця проблема стає актуальною. Тримайтеся нашої хвилі. Всього вам доброго!